Boten for mobilbruk i bil kan bli dyrere
Written by on 15. desember 2023
For andre gang på kort tid skal bøtesatsene økes om regjeringen får det som de vil.
Det er Norges Automobil-Forbund (NAF) kritiske til.
– Spørsmålet er om stadig høyere bøter virker etter hensikten, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF, ifølge Saltenposten.
– Vi etterlyser en grundig gjennomgang om de økte bøtene faktisk har hatt en effekt på trafikksikkerheten og om det har blitt færre lovbrudd etter økningen.
Handagard viser til da regjeringen i februar i år skrudde opp bøtesatsene, begrunnet det med trafikksikkerhet og et høyt antall trafikkdrepte i 2022.
Hun sier at det også i år har vært et høyt antall omkomne i trafikken.
– Hvis høyere bøter ikke virker inn på antall lovbrudd eller ulykker, framstår økningene mer som begrunnet i et behov for å få inn penger til statskassen enn et trafikksikkerhetstiltak.
Siden bøtene allerede er på et høyt nivå og mange har kjent inflasjonen på lommeboka, frykter Handagard at økningen skal oppfattes som umusikalsk og stride med folks rettferdighetsfølelse.
NAF har tidligere bedt Stortinget om å se på inntektsavhengige bøter.
Med bøtene som er foreslått vil boten visstnok ligge på rundt 10.200 kroner. Det samme vil det koste for brudd på vikeplikten eller for å kjøre på rødt lys, ifølge Saltenposten.
– Det er et viktig prinsipp at en straff er rimelig og står i forhold til den overtredelsen som er begått. Det bør også gjelde trafikkbøter. I tillegg mener vi altså boten bør stå i forhold til folks betalingsevne, spesielt dersom nivået settes så høyt som regjeringen her legger opp til, sier Handagard.