Vedum avlyser ny elbil-avgift
Written by on 4. september 2023
Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) avviser at eiere av elbiler kan vente seg nye avgifter.
Eiere av elbiler må forberede seg på at det kan bli tusenvis av kroner dyrere i året å bruke bilen, skriver Bergens Tidende mandag. Fra 2029 kan det bli innført en veibruksavgift som vil skaffe staten store inntekter.
Vedum avviser at noe slikt vil skje med den sittende regjeringen.
– Det er helt uaktuelt å innføre noen ny veibruksavgift for elbiler i denne stortingsperioden, som vi har ansvaret for. Det er uaktuell politikk, sier Vedum til VG.