27 millioner til bredbånd i Vesterålen

Written by on 5. september 2023

Fylkesrådet bevilger 27 millioner kroner av de statlige bredbåndsmidlene for 2023 til kommuner i Vesterålen. Sortland kommune får 12,2 millioner kroner, Bø kommune 8,9 millioner og Hadsel nærmere 6 millioner.
Det skriver Nordland fylkeskommune i en pressemelding.
– De krisene vi har vært og er inne i nå de siste årene, viser tydeligere enn noen gang hvor viktig den digitale infrastrukturen har blitt for oss alle. Hovedmålsettingen for vår prioritering av bredbåndsmidlene er å sørge for at det digitale klasseskillet mellom sentrum og periferi blir mindre, sier fylkesråd for plan og næring Linda Helen Haukland i pressemeldingen.
Nordland scorer lavt på bredbåndsdekning sammenlignet med andre fylker.
I statsbudsjettet for 2023 er det avsatt 362 millioner kroner til etablering av bredbåndstilbud i områder hvor det ikke er kommersielt grunnlag for investering.
I alt får Nordland 49 millioner til bredbåndsdekning i år.
Fylkesrådet foreslår følgende fordeling av disse midlene:
• Rødøy kommune: 6 160 000 kroner
• Sortland kommune: 12 250 000 kroner
• Vågan kommune: 5 700 000 kroner
• Grane kommune: 2 000 000 kroner
• Hadsel kommune: 5 950 000 kroner
• Bø kommune: 8 855 000 kroner
• Fauske kommune: 3 333 000 kroner
• Gildeskål kommune: 4 809 000 kroner


Current track

Title

Artist

Background
Generated by Feedzy