Rekordstart på året for skreieksport
Written by on 3. mars 2023
Den norske sjømateksporten hatt en verdimessig god start på året, skriver Norges sjømatråd i en pressemelding.
Norge eksporterte sjømat for nesten 13 milliarder kroner i februar. Det er en økning på 14 prosent, fra samme måned i fjor.
Volumet har imidlertid gått ned seks måneder på rad, og vi må helt tilbake til 2006 for å finne en februar med lavere eksportvolum.
Men høy prisvekst og en svak norsk krone har likevel ført til denne verdiveksten.
Totalt eksporterte Norge 207 000 tonn sjømat i forrige måned. Det er en nedgang på 17 prosent sammenlignet med februar i fjor.
Spesielt god start på året har det vært for skreien.
Det var en rekordhøy eksportverdi for skrei i en enkeltmåned. Verdien var 1 million kroner høyere enn forrige rekordmåned, som var i mars 2019.
Norge eksporterte 1404 tonn skrei for over 100 millioner kroner i februar. .
Det er ei verdiøkning på 20 prosent sammenliknet med i fjor, mens volumet falt med 16 prosent.
– Vi er litt overrasket over at den står så sterkt som den gjør, sier Sjømatrådets utsending i Spania, Bjørn-Erik Stabell til NRK. – Hverdagsluksusen er litt viktig for oss nå som ting er litt vanskelig og usikkert.