Over 200 leger ber Helse Nord vrake styresak torsdag

Written by on 22. februar 2023

I et brev til Helse Nord-styret ber 202 fastleger, kommuneoverleger og legeforeningsledere i Nord-Norge om at torsdagens styresak om fremtidens helsetilbud i regionen må avvises.
Tidligere hadde 90 leger underskrevet uttalelsen, men tallet har nå steget til over 200.
Årsaken er at de mener primærhelsetjenesten, altså kommunene, i større grad må være involvert i arbeidet med å meisle ut helsetilbudet fremover.
– Det ligger i kortene at det er primærhelsetjenesten som må bære konsekvensene av endringene i spesialisthelsetjenesten, heter det i brevet.
– Alle relevante aktører må involveres i arbeidet for å utvikle bærekraftige og sammenhengende helsetjenester i hele Nord-Norge.
Tidligere har det kommet frem at hovedutfordringen i Nord-Norge er mangel på folk. Over 1000 stillinger er ledige i Helse Nord, og direktøren har slått alarm.
I en kronikk onsdag forsikrer Helse Nord-direktør Marit Lind i en kronikk at kommunene og andre relevante aktører vil bli involvert i prosessen.
– Styresaken foreslår ingen tiltak, men gir en situasjonsbeskrivelse og retning. Jeg vil understreke at vi enda ikke vet hva som blir de konkrete konsekvensene av endringsarbeidet vi skal i gang med. Når konkrete tiltak skal vurderes, vil berørte kommuner bli involvert, skriver direktøren.
Styremøtet i Helse Nord begynner torsdag morgen kl. 0830, og avholdes i Tromsø.


Current track

Title

Artist

Background
Generated by Feedzy