Elendig turistsesong: Har mistet 50 prosent av kundene

Written by on 20. juli 2022

Det mange håpet skulle bli en jubelsommer, har blitt en lavmælt affære med flere kanselleringer. SAS-streiken er en av årssakene.
Midnattsol, vakre fjellutsikter og hvite sandstrender er tilsynelatende ikke nok for å redde sommerferien for reiseaktørene i Nord-Norge. For til tross for at de er blant Norges mest ettertraktede sommerdestinasjoner, var SAS-streiken en stor strek i regningen, ifølge Virke Reiseliv.
En 28 timer lang busstur er rett og slett ikke like attraktiv som en totimers flytur.
– Nord-Norge er helt avhengige av flybaserte gjester, både norske og utenlandske, og flere destinasjoner i nord har gitt tydelig og klare tilbakemeldinger på at det ikke har blitt den jubelsommeren de hadde trodd og håpet på, sier leder Audun Pettersen i Virke Reiseliv til NTB.
Ifølge Pettersen er det en direkte konsekvens av den 15 dager lange SAS-streiken, som ble avsluttet natt til tirsdag.
– Siden SAS-flyene har stått på bakken, er det kun Widerøe, Norwegian og til dels Flyr som har hatt ruter til Nord-Norge. I tillegg er flyprisene veldig høye, sier Pettersen.
Høye billettpriser og flere kansellerte fly er en nedtur for flere destinasjoner i Nord-Norge, som hadde gledet seg til den første «normale» sommerferien etter to år med pandemi og unntakstilstander.
– Det har ikke vært den sommeren vi hadde håpet på, men vi krysser fingrene for at august blir bedre, sier daglig leder Line Renate Samuelsen i Destination Lofoten til NTB.
Der er det aktivitetsbedriftene som er hardest rammet. Blant annet selskapet Lofoten Explorer, som tilbyr rib-turer i Trollfjorden og havørnsafari, har en nedgang på hele 50 prosent i sommer sammenlignet med i fjor, ifølge Lofotposten. Det samme gjelder Eventselskapet Aqua Lofoten Coast Adventure AS på Reine.
Riktignok var 2021 et rekordår for Lofoten, men nedgangen er verre enn ventet. Nesten ingen tør å forhåndsbestille aktiviteter lang tid i forveien, forteller Hege Ragni Haugerud, som er booking- og administrasjonsansvarlig i Destination Lofoten.
– Juni var en god måned hvor gjestene i gjennomsnitt bestilte aktiviteter i våre kanaler 16 dager i forveien. Men fram til midten av juli har de bestilt kun 6 dager før ankomst, sier Haugerud til NTB, og legger til at det også gjelder de utenlandske turistene.
– Vi har hørt om dem som har tapt penger i forbindelse med streiken, ved at de ikke får refundert det de har bestilt på forhånd. Det har nok ført til en skepsis og at flere ikke tør bestille tidlig, sier hun.
I tillegg har økte priser ført til at flere synes det er for dyrt å reise til Lofoten og Nord-Norge.
– Vi ser at det er en del kanselleringer som følge av SAS-streiken, men også på grunn av de voldsomt høye flyprisene. I tillegg er ikke drivstoffavgiften på vår side, og det har blitt mye dyrere å kjøre hit med bil, avslutter Samuelsen.
(NTB)


Current track

Title

Artist

Background
Generated by Feedzy